
De samenwerking versterken in dienst van de patiënt of cliënt
De TRI-methode in de Zorg
TRI helpt organisaties altijd de juiste zorg op het juiste moment te bieden en medewerkers duurzaam gemotiveerd te houden — en dit blijvend zelfstandig te doen.
Dit realiseert TRI door op gedegen wijze de samenwerking te versterken, in dienst van de patiënt of cliënt.
Op zoek naar hoe de zorg voor de cliënten en het zorgen voor medewerkers hand in hand gaat?
Op zoek naar zelfredzame zorgverleners, teams die effectief samenwerken, en een organisatie die stabiel blijft, ook wanneer er veel veranderingen doorgevoerd worden in de zorg? Met de TRI-methode leer je welke mogelijkheden je hebt om juist die balans te vinden, bereiken én vast te houden.

Download nu onze brochure: uitdagingen de zorgsector en hoe we hier samen de regie op kunnen pakken
Judit van zorgorganisatie SamenTop vertelt over haar ervaring met de TRI-methode om de samenwerking te verstevigen met als resultaat:
✓ Een (nog) prettigere en goed functionerende werkomgeving
✓ Medewerkers positief te binden aan de organisatie
✓ Constructieve gesprekken op de werkvloer over hoe het beter kan
Petra van zorgorganisatie Cardia over het implementeren van de TRI-methode:
“We organiseren 3 bijeenkomsten waarbij de TRI als middel wordt ingezet om inzicht te krijgen in jezelf en welk gedrag komt er dan naar voren, hoe werken we samen en wat kunnen we nog leren.
Het doel is om effectief samen te werken met alle veranderingen die op het pad komen in de zorgsector.
Wat gebeurt er dan? De TRI wordt binnen de organisatie verspreid als een olievlek. Er zijn steeds meer teams die vragen stellen als ‘Krijgen wij dat ook?’ ‘Wat is het precies?’ ‘Kun je er meer over vertellen?’
Wat is dat een leuke fase, iedereen wordt nieuwsgierig.
De teamleiders zijn gestart met een traject en zij zetten de TRI in om als team het gesprek aan te gaan over de samenwerking. Hoe verloopt een overleg? Halen we alle kwaliteiten uit iedereen? Weten we dat eigenlijk wel van elkaar?
Waar ik heel erg trots op ben is dat we de handen ineen hebben geslagen.”
Onze bewezen aanpak voor betere samenwerking in de zorg!
Onze TRI methode:
De methodiek is een cyclus van een een jaar om de samenwerking te laten groeien.
Management en medewerker kan steunen op de methodiek en onze support. Samen gaan we de samenwerking duurzaam verbeteren.
Het verhaal van SamenTop:
Samenwerken aan succes met de TRI-methodiek
Tien jaar geleden had Judit een duidelijke visie voor ogen: een plek creëren waar mensen met een verstandelijke beperking niet alleen een dagbesteding krijgen, maar ook begeleiding naar betaald werk en onderwijs. Zo ontstond SamenTop, een organisatie die haar cliënten helpt hun volle potentieel te bereiken. Maar net als elke groeiende organisatie, kwam SamenTop voor uitdagingen te staan.
Met verzuim en een personeelstekort werd duidelijk dat de samenwerking binnen het team onder druk kwam te staan. "We merkten dat we meer dan ooit moesten samenwerken," zegt Judit. "En dat vraagt om tools die ons helpen om op een effectieve en respectvolle manier met elkaar in gesprek te blijven, vooral wanneer de onderwerpen moeilijk zijn."
De vraag rees: welke methodiek kan ons helpen om niet alleen beter samen te werken, maar ook moeilijke gesprekken aan te gaan zonder dat iemand zich gekwetst voelt? De oplossing vonden ze in de TRI-methodiek.
"De TRI-methodiek gaf ons de tools om elkaar beter te begrijpen", vervolgt Judit. "Het hielp ons te reflecteren op ons eigen gedrag en dat van anderen. Door elkaars voorkeuren en gedragingen te herkennen, konden we emoties uit het gesprek halen en ons richten op oplossingen en inzichten. Het heeft ons geholpen om conflicten te voorkomen en de samenwerking naar een hoger niveau te tillen."
Om de methode stevig in de organisatie te verankeren, werd eerst het managementteam gecertificeerd als trainers. Vervolgens werden de operationele teams getraind, die daarna hun kennis weer overdroegen aan de collega’s in hun eigen teams. "Tijdens teamdagen hebben we samen geoefend en de methodiek in de praktijk gebracht", legt Judit uit. "Door dit proces door het hele jaar heen te verweven, is het onderdeel geworden van hoe wij dagelijks met elkaar werken."
Het resultaat? Een organisatie waar iedereen dezelfde taal spreekt en problemen sneller herkent en oplost. Bij het aannemen van nieuwe collega’s wordt bijvoorbeeld een assessment afgenomen om hun voorkeursgedrag te bepalen en te zien hoe dat binnen het team past. De TRI-methodiek wordt ook ingezet tijdens functioneringsgesprekken om groeimogelijkheden te bespreken en in conflictsituaties om oplossingen te vinden.
"SamenTop is dankzij de TRI-methodiek een organisatie waar we niet alleen voor onze cliënten het verschil maken, maar ook voor elkaar. We hebben nu de tools om samen sterker te staan en dat merk je in alles wat we doen", besluit Judit.

Benieuwd wat TRI voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? We delen graag meer informatie!
Druk op onderstaande knop, vul het formulier in en ontvang de benodigde informatie.