De TRI-methode in de Zorg

Groeien en ontwikkelen doen we samen mét hart voor de Zorg

Onze bewezen resultaten voor florerende zorg!

Minder verzuim

Minimale uitstroom

Effectieve zorg

Tevreden medewerkers

Illustratie van een zorgmedewerker die roept wat ze nodig heeft: 'Ruimte om te leren en groeien.'

Uit onze onderzoeken komt het volgende naar boven:

  • Zorgmedewerkers zijn de grenzeloze redders die zelfs de was van cliënten mee naar huis nemen.

  • Beleid en werkdruk maken dat medewerkers vaak te weinig tijd ervaren.

  • Zorgverleners zoeken verdieping en trots in hun vak.

Om een veerkrachtige organisatie die onder alle omstandigheden floreert te worden, zijn tevreden medewerkers die zich gehoord en gezien voelen, en kunnen ontwikkelen en groeien in hun werk, cruciaal.

Wat doe jij om uitval van zorgmedewerkers te voorkomen en hoeveel ruimte laat jij voor hun zorghart en behoefte aan groei?

Hier meer over de TRI-methode en onze aanpak.
Lees verder voor ervaringsverhalen van leiders uit de zorg.

Personeelstekort?
De visie van TRI over uitdagingen in de zorg en de oplossingen

Download onze visie

Judit van zorgorganisatie SamenTop vertelt over haar ervaring met de TRI-methode om de samenwerking te verstevigen met als resultaat:

Een (nog) prettigere en goed functionerende werkomgeving

Medewerkers positief te binden aan de organisatie

Constructieve gesprekken op de werkvloer over hoe het beter kan

  • Tien jaar geleden had Judit een duidelijke visie voor ogen: een plek creëren waar mensen met een verstandelijke beperking niet alleen een dagbesteding krijgen, maar ook begeleiding naar betaald werk en onderwijs. Zo ontstond SamenTop, een organisatie die haar cliënten helpt hun volle potentieel te bereiken. Maar net als elke groeiende organisatie, kwam SamenTop voor uitdagingen te staan.

    Met verzuim en een personeelstekort werd duidelijk dat de samenwerking binnen het team onder druk kwam te staan. "We merkten dat we meer dan ooit moesten samenwerken," zegt Judit. "En dat vraagt om tools die ons helpen om op een effectieve en respectvolle manier met elkaar in gesprek te blijven, vooral wanneer de onderwerpen moeilijk zijn."

    De vraag rees: welke methodiek kan ons helpen om niet alleen beter samen te werken, maar ook moeilijke gesprekken aan te gaan zonder dat iemand zich gekwetst voelt? De oplossing vonden ze in de TRI-methodiek.

    "De TRI-methodiek gaf ons de tools om elkaar beter te begrijpen", vervolgt Judit. "Het hielp ons te reflecteren op ons eigen gedrag en dat van anderen. Door elkaars voorkeuren en gedragingen te herkennen, konden we emoties uit het gesprek halen en ons richten op oplossingen en inzichten. Het heeft ons geholpen om conflicten te voorkomen en de samenwerking naar een hoger niveau te tillen."

    Om de methode stevig in de organisatie te verankeren, werd eerst het managementteam gecertificeerd als trainers. Vervolgens werden de operationele teams getraind, die daarna hun kennis weer overdroegen aan de collega’s in hun eigen teams. "Tijdens teamdagen hebben we samen geoefend en de methodiek in de praktijk gebracht", legt Judit uit. "Door dit proces door het hele jaar heen te verweven, is het onderdeel geworden van hoe wij dagelijks met elkaar werken."

    Het resultaat? Een organisatie waar iedereen dezelfde taal spreekt en problemen sneller herkent en oplost. Bij het aannemen van nieuwe collega’s wordt bijvoorbeeld een assessment afgenomen om hun voorkeursgedrag te bepalen en te zien hoe dat binnen het team past. De TRI-methodiek wordt ook ingezet tijdens functioneringsgesprekken om groeimogelijkheden te bespreken en in conflictsituaties om oplossingen te vinden.

    "SamenTop is dankzij de TRI-methodiek een organisatie waar we niet alleen voor onze cliënten het verschil maken, maar ook voor elkaar. We hebben nu de tools om samen sterker te staan en dat merk je in alles wat we doen", besluit Judit.

Petra van zorgorganisatie Cardia over wat het implementeren van de TRI-methode inhoudt:

Effectief samenwerken met alle veranderingen die op het pad komen in de zorgsector.

Er is gelijkwaardigheid en iedereen voelt zich gehoord en gezien

Inzicht en de juiste stappen krijgen om de gesprekken aan te gaan die je voorheen liever uit de weg ging

Petra van TROTS op talent en  Cardia
Logo van Cardia met de tekst 'hart voor zorg' op een zwarte achtergrond.
  • “Met de TRI creëer je zelfinzicht en daar start het. Ken eerst jezelf, leer de ander kennen, ga het gesprek open aan, wees nieuwsgierig en luister oprecht. De rapportages zijn compleet en uitgebreid omschreven op een positieve manier. De verwerkingsvragen helpen je verder na te denken en er echt iets mee te gaan doen.

    Het doel is om effectief samen te werken met alle veranderingen die op het pad komen in de zorgsector.

    De TRI-methode wordt binnen de organisatie verspreid als een olievlek. Er zijn steeds meer teams die vragen stellen als: ‘Krijgen wij dat ook?’ ‘Wat is het precies?’ ‘Kun je er meer over vertellen?’.

    De teamleiders zijn gestart met een traject en zij zetten de TRI-methode in om als team het gesprek aan te gaan over de samenwerking. Het gaat erom dat er gelijkwaardigheid is en dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. De TRI-methode zorgt daarvoor door inzicht te geven en een stap te bieden om een gesprek aan te gaan dat je voorheen liever uit de weg ging.

    Waar ik heel erg trots op ben is dat we de handen ineen hebben geslagen.”

Benieuwd wat TRI voor jouw zorgorganisatie kan betekenen?
We gaan graag samen aan de slag!